360 000 sjukvårdsförsäkringar

Återigen ett blogginlägg från sent på kvällen. Jag har haft en dag regionen runt med knappt 40 mil i bilen, från Partille i morse tog jag omvägen västerut via Göteborg innan jag kunde passera Partille på lunchen på väg till Skara. Efter ett framträdande där på eftermiddagen avslutades kvällen i Svenljunga innan återresa till Partille.

Jag gissar att det blev 4,5 timma i bilen med många telefonsamtal, men det är svårt att ringa tillbaka till alla då efterfrågan om möten är svårt att klara av med bläddrande i kalender samtidigt som bilkörning. De samtalen får vänta tills i morgon. Tid i bilen ger också tid till reflektioner och eftertanke samt planering inför kommande möten och blogginlägg med mera. Det ger också tid till visst lyssnande på radion och det är intressant att notera hur många nyheter och reportage det är som rör sig kring medicin och hälso- och sjukvård. Så det finns mycket som jag som sjukvårdsbloggare kan kommentera, analysera och reflektera över sent på kvällskvisten.

En av dagens alla nyheter var statistik som Försäkringsförbundet publicerade över antalet privata sjukvårdsförsäkringar i landet. Nästan 360 000 individer hade en privat sjukvårdsförsäkring under 2007. Lite förvånande var att Försäkringsförbundet idag presenterade siffror för 2007 och inte för 2008. Jag tycker annars att vi ibland får uppföljningar och statistik från hälso- och sjukvården väl sent, men det verkar som ledtiderna för detta är ännu större i försäkringsbranschen.

Nåväl, det är ett intressant observandum att 4% av landets invånare har valt att skaffa en privat sjukvårdsförsäkring, eller snarare att deras arbetsgivare har valt att skaffa en privat sjukvårdsförsäkring, för ungefär 300 000 av dessa sjukvårdsförsäkringar är arbetsgivarbetalda.

För mig är de privata sjukvårdsförsäkringarna en tydlig signal om att hälso- och sjukvården inte klarar av att leva upp till människors förväntningar. Nu är inte hälso- och sjukvårdens primära uppgift att uppfylla förväntningar eller efterfrågan på sjukvården - utan att kunna svara upp mot människors behov av hälso- och sjukvård.

Jag hade önskat att jag kunnat vifta bort förekomsten av en ökande antal privata sjukvårdsförsäkringar med att vi fullt ut klarar att uppfylla människors behov, men att de har ännu högre ställda förväntningar som gör att  de har/tar en extra sjukvårdsförsäkring, men tyvärr brister vi till viss del fortfarande i att erbjuda alla med behov av sjukvård en vård i rimlig tid. Det är lite spännande att se att tillväxten för privata sjukvårdsförsäkringar ökar i snabbare takt samtidigt som regioner och landsting blir allt bättre på måluppfyllelse av vårdgarantin.

Det kanske är lite naivt från min sida, men jag vill ha en hälso- och sjukvård där privata sjukvårdsförsäkringar inte ska behövas. I det svenska systemet med en solidarisk och gemensam finansiering av hälso- och sjukvården via skatter är varje sjukvårdsförsäkring ett form av misslyckande som riskerar att urgröpa skattemoralen när man anser sig vara tvungen att betala två gånger för samma vara. Både via skatten och via den privata försäkringen.

Det kommer alltid att finnas företag som för sina nyckelpersoner (kanske främst egenföretagare) är beredda att köpa försäkringar för mer eller mindre omedelbar tillgång till hälso- och sjukvård när de bedömer att de behöver det, men när 4% av befolkningen har en privat sjukvårdsföräkring så ger det mig en tankeställare. Vi kämpar för fullt för att nå full måluppfyllelse till nuvarande nationella och regionala vårdgarantigränser, men signalen från allmänheten är att de garantigränserna inte är tillräckliga.

Vår uppgift blir att fortsatt skärpa garantigränserna utan att behöva göra avkall på kraven om att det är behoven som vi ska uppfylla och att det är de patienter med störst vårdbehov som ska sättas först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0