Dialog med PRO

Fick chansen till en relativt lugn dag under tisdagen, men hann ändå med en utåtriktad aktivitet genom ett besök hos PRO-föreningen i Utby i östra Göteborg. Det var faktiskt  tredje gången som jag besökte föreningen på deras tisdagsmöten i Utbynäs klubbstuga sedan jag blev regionråd för snart fem år sedan.

Jag är ibland lite för snäll, för mitt eget bästa, och tackar ja till lite för många engagemang. Men jag gillar att föreläsa och jag har en folkbildningsådra i mig att vilja upplysa och förklara. Jag tycker också det är viktigt och värdefullt att få en vettig dialog med som hälso- och sjukvården är till för.

PRO i Utby har för mig blivit en viktig värdemätare på tillståndet i regionens hälso- och sjukvård, och jag tycker mig nu efter mitt tredje besök där kunna konstatera att läget är bättre idag än vid mitt första besök för cirka fyra år sedan. Frågorna har en annan karaktär och det märks både på möten och i telefonen att läget vad gäller tillgänglighet och vårdgarantin är betydligt bättre nu än någon gång tidigare.

Besök i Utby medför alltid många frågor och diskussioner om primärvården. Bakgrunden är att Utby tillhör upptagningsområdet för Sveriges största vårdcentral. Den som förr hette Vårdcentralen Spinnaren och numera heter Gamlestadens vårdcentral.

Mitt huvudsakliga budskap vid dagens träff var att informera om VG Primärvård och det var tydligt att budskapet om den reformen mottogs med intresse, nyfikenhet och visst hopp. Jag skulle bli mycket förvånad om inte någon väljer att försöka etablera en vårdcentral i området Gamlestaden-Kortedala. Den som gör det kommer inte att få några större problem att finna invånare som hellre vill tillhöra en nyetablerad vårdcentral än nuvarande Gamlestadens vårdcentral som har stora problem med bemanning och kontinuitet på läkarsidan.

Med VG Primärvård har vi satt krafter i rörelse, såväl hos invånare och patientier som hos potentiella vårdgivare. Det kommer att bli ett mycket spännande år med etableringen fram till starten av VG Primärvård den 1 oktober, och det kommer att bli en spännande resa under starten av VG Primärvård. Vi är många som har förhoppningar och förväntningar på en väl godkänd (VG) primärvård. Det gäller både oss politiker och pensionärerna i Utby.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0