PvV-debatt

Redan på väg till Stockholmsflyget i morse möttes jag av morgonekots huvudnyhet om vårdköerna under det senaste året har minskat eller bara omdefinierats.

Bakgrunden är allt fler regioner och landsting rapporterar allt fler patienter har valt att avstå vårdgarantin för att hellre få vård på det "egna" sjukhuset trots att väntetiderna kan bli längre än vårdgarantins 90 dagar. Det är dessa patienter som vi i Västra Götalandsregionens dokument definierar som "PvV" - "Patientvald väntan". Patienter som själva valt att avstå vårdgarantin.

Den fråga som nu socialminister Göran Hägglund och Sveriges kommuner och landsting (SKL) avser att belysa, och det tycker jag är bra och rätt, är om denna grupp har ökat för att kunna redovisa bättre siffror och därmed kvalificera sig för att ta del av den så kallade kömiljarden som de landsting som når uppsatta mål för vårdgarantin får dela på utifrån resultaten den sista november i höst.

Det förtjänar väl att genast påpeka att vårdgarantin i första hand är en patienträttighet och kan vi kan knappast tvinga patienter till vård någon annanstans, däremot får vi vara vaksamma så att inte patienter "lockas" att avstå sina vårdgarantirättigheter.

I Västra Götaland har vi sedan flera år en utvidgad vårdgaranti också för de patienter som valt att avstå vårdgarantins 90 dagar. Regionens utökade garanti innebär att den som inte är beredd att få sin vård vid annat sjukhus ska få det senast inom 180 dagar så att inte sjukhusen kan frånsäga sitt ansvar för patienten. En annan orsak till vår utökade vårdgaranti är att vi vet att äldre människor generellt är mindre benägna att acceptera vård vid ett annat sjukhus och utan den bortre garantigränsen riskerar de medicinska prioriteringarna att sättas på undantag.

Jag tror att det faktiskt var i Västra Götaland som vi uppfann patientvald väntan just för att kunna tillämpa den utökade vårdgarantin. Det är därför svårt för oss att kritisera andra för att eventuellt utnyttja PvV som ett sätt att förbättra vårdgarantistatistiken. Vi måste också passa på att fråga oss själva hur vi hanterar regelverket.

Jag har under kvällen granskat regionens egna siffror över antalet PvV-patienter i regionen. Både de som väntat mindre än 180 dagar (alltså mellan 91 och 180 dagar) och de som väntat mer än 180 dagar (vilket bör vara noll om vi ska ha full måluppfyllelse till vårdgarantin), och jämfört utfallet i september 2008 och i september 2009, och även gjort ett försök att jämföra med 2007 då vårdgarantin inte var lika omfattande som idag.

Vad gäller antalet PvV-patienter till operation/behandling så är antalet ungefär oförändrat mellan alla tre åren, och där går det inte att se att vi skulle ökat denna grupp sedan kömiljarden blev känd.

Jag kan däremot se en ökning på ett par tusen personer i PvV-gruppen vad gäller väntande till mottagningsbesök, både jämfört med maj 2008 och 2009 samt september 2008 och 2009. 2 000 patienter ska sättas i relation till att det varje år genomförs över 200 000 mottagningsbesök vid regionens sjukhus, och i regionen skulle man bara "kunna fuska" med gruppen PvV mindre än 180 dagar, eftersom gruppen PvV mer än 180 dagar har en utökad vårdgaranti kopplat till sig.

Om inte någon har begripit ovanstående resonemang så har jag full förståelse för det. Jag inser att texten kanske främst är skriven för statistik- och vårdgarantinördar som jag själv, men om jag ska avsluta med något mer begripligt så är mitt budskap och besked att vårdköerna ska inte administreras bort - de ska opereras bort.

Jag välkomnar en granskning av hur regioner och landsting hanterar PvV-frågan och jag är inte särskilt orolig för egen del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0