I opposition - nya visitkort

Sitter fortfarande på fullmäktige där vi nu har genomfört val av en ny regionstyrelse, och där jag i tidigare inlägg skrev att jag var på väg mot opposition så kan jag nu konstatera att jag befinner mig i opposition - eller i alla fall så tror jag det.

Regionfullmäktige har valt en regionstyrelse bestående av 15 ledamöter;

5 socialdemokrater
4 moderater
1 folkpartist
1 miljöpartist
1 kristdemokrat
1 vänsterpartist
1 centerpartist, och
1 sjukvårdspartist.

med Gert-Inge Andersson (s) som ordförande i regionstyrelsen, och Johnny Magnusson (m) som vice ordförande.

För egen del handlar det om att byta visitkort då titeln Regionråd måste bytas mot Oppositionsråd. Frågan är bara vad det kommer att stå på sjukvårdspartiets Billy Bertilssons visitkort? Är han regionråd eller oppositionsråd? Det är den frågan som kommer att få svaret den närmaste tiden då sjukvårdspartiet (SPVG) blir vågmästare mellan de traditionella blocken.

Sjukvårdspartiet kommer således att få en mycket viktig roll i regionens fortsatta utveckling och den nya politiska minoritetsledningen med S, MP och V har tagit på sig ett stort ansvar för ledningen och utvecklingen i regionen i ett synnerligen oklart politiskt landskap.

Om två veckor ska regionstyrelsen förhoppningsvis välja nya utskott, bland annat ett nytt hälso- och sjukvårdsutskott (HSU). Jag hoppas att jag kommer att få möjlighet att vara delaktig i HSU även fortsättningsvis för att få vara med och utveckla regionens hälso- och sjukvård, men till det får vi återkomma.

Bland det som ändå gladde mig mest vid dagens sammanträde var när partierna redovisade inträdesordning för ersättare från andra partier. Det blir en lång lista med företrädare för alla partier där Folkpartiets lista ser ut som följer; FP-C-M-KD-S-MP-V-SPVG-SD. Det som dock gladde mig var att Sverigedemokraterna (SD) placerade Folkpartiet sist på sin lista över ersättare. Det ser jag som en hedersbetygelse.

Nu ska jag medvetet låta bli att blogga under en vecka och åka utomlands några dagar efter sex intensiva valrörelseveckor och sex lika intensiva förhandlingsveckor.


Kommentarer
Postat av: Per Ericsson i Skönevik

Låter som det varit mer än förvirrat! T o m Ronneby framstår som rena klarheten jämfört med vad som sker hos dig. Ha en trevlig semester och hälsa familjen!

2010-11-02 @ 20:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0