Göran Hägglund blir kvar

Det var väl knappast den stora skrällen, men vi har under dagen fått beskedet om att Göran Hägglund (kd) blir kvar som socialminister med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågorna, när statsministern idag presenterade den nya eller nygamla eller ommöblerade regeringen.

Jag hade naturligtvis gärna sett en folkpartist på den ministerposten. Ja, jag hade allra helst sett en folkpartist på alla ministerposter i Sveriges regering, men det lär väl inte hända igen på bra många år i alla fall. I det läget att det nu inte blev någon liberal socialminister så måste jag tillstå att valet av Göran Hägglund ändå gladde mig. Förutom bristen att vara kristdemokrat har han inte heller hittat riktigt rätt i fotbollen då han håller på Degerfors, men ibland kan det ju vara skönt att det finns någon som har det ännu tuffare än en liberal GAISare.

Jag tycker att Göran Hägglund har gjort en bra första mandatperiod som socialminister, även om jag tycker att inledningen var lite trevande. Han växte successivt in i kostym och lyckades leverera på de allra flesta av de punkter som regeringspartierna gick till val på. Nu finns en ny agenda i form av Alliansens sjukvårdspolitiska program som jag i vintras fick mitt partis förtroende att vara med om att formulera. Jag har goda förhoppningar om att Göran ska kunna leda arbetet också med att genomföra stora delar av det programmet med fokus på patientsäkerhet, patienträttigheter, jämlik vård, ökad tillgänglighet med mera.

Jag hoppas också att Göran Hägglund skulle vilja fördjupa samarbetet och dialogen med oss som har sjukvårdsansvaret i de 18 landstingen, de två regionerna och i Gotlands kommun. Det är i landstingen och regionerna som mycket av sjukvårdspolitiken styrs. Regeringen har större möjlighet att få genomslag för sin agenda om de gör det i dialog och samverkan med regioner och landsting, och för att ge oss chansen att påverka inriktningen på nationella satsningar. Jag vet att socialdepartementet för många dialoger med Sveriges kommuner och landsting (SKL), men i flera fall tror jag att det vore väl så värdefullt med mer av direktdialog mellan departementets politiska ledning och sjukvårdshuvudmännens politiska ledningar.

I vilket fall som helst så vill jag å det varmaste önska Göran Hägglund all lycka till med uppdraget som Sveriges socialminister i ytterligare fyra år. Jag kommer från mitt håll av landet att stötta när det behövs och kritisera när det krävs.

Kommentarer
Postat av: Gunnar Eckerdal

Hej!

Jag sände mail angående läkarstämman för ett tag sedan. Kan du höra av dig till mig, det kanske kommit bort.

MVH/Gunnar

2010-10-14 @ 07:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0