Nytt uppdrag

Med knappt åtta veckor kvar till valdagen den 15 maj tar arbetet med att förbereda valrörelsen och andra partiaktiviteter allt mer tid. För oss som är förtroendevalda på ett heltidsarvoderat uppdrag är en valrörelse faktiskt en rätt så lång sorts anställningsintervju. Tycker väljarna i regionen att Folkpartiet ska vara representerat i regionfullmäktige och i sådan omfattning att det också berättigar oss en plats i regionstyrelsen och därmed en regionrådspost? Tycker medlemmarna i Folkpartiet därefter att jag skulle representera dem väl i regionstyrelsen, eller är det dags för någon annan att axla den rollen?

På så vis leder valrörelser till nästan lite existentiella frågor, och så ska det vara. Ingen förtroendeuppdrag är för alltid givet. Förtroendeuppdrag är något som man förtjänar. Nu hoppas jag inte bara att folkpartiet även i fortsättning får ett regionråd, jag hoppas att vi återigen får två regionråd. Det blir både så mycket trevligare och enklare om vi kan vara två som delar på ansvaret för alla frågor som passerar genom regionstyrelsen. Jag hoppas självklart också att jag även fortsättningsvis kan få mina partikamraters förtroende att vara en av dem som representerar Sveriges liberala parti i Västra Götalandsregionens regionstyrelse.

I väntan på framtiden efter omvalet har jag i dagarna fått ett annat uppdrag att antingen komplettera mina övriga politiska uppdrag med eller som ett politiskt uppdrag att syssla med om jag inte har så många andra.

Det är dock frågan om det egentligen är ett politiskt uppdrag som jag har fått, men det är i alla fall ett politiskt utsett uppdrag från regeringen. Jag har blivit ledamot i Folkhälsoinstitutets insynsråd för de kommande två åren. Ett insynsråd är inte en styrelse utan ska fungera mer som ett rådgivande organ (advisory board) till generaldirektören som ansvarar för myndighetens verksamhet. Jag som politiker har ju valt att engagerat mig politiskt just för att få makt att kunna påverka samhällsutvecklingen. I ett insynsråd har jag inte den direkta makten som jag annars söker, men jag hoppas och tror att det i insynsrådet finns goda möjligheter att få gehör för åsikter och synpunkter och inte minst utrymme för en hel del lärande.

Folkhälsofrågorna är oerhört betydelsefulla och folkhälsoinstitutet har under de senaste åren allt mer lyckats sätta folkhälsofrågorna på den politiska dagordningen. Jag har inte varit så otroligt engagerad direkt i folkhälsofrågorna, men de är ju alltid ett viktigt perspektiv i förhållande till alla hälso- och sjukvårdspolitiska beslut. Ibland har folkhälsan haft en tendens att exkludera sig bort från den övriga hälso- och sjukvården. Jag tror att vägen måste vara den omvända. Folkhälsoperspektivet måste in mycket tydligare i allt beslutsfattande, politiskt och professionellt, i hälso- och sjukvården.

Jag ser därför med stor förväntan fram emot detta nya uppdrag.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2011-07-12 @ 22:55:46
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Smsa Låna

Bra blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-07-20 @ 02:44:51
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0