Vinster i vården

I morse satte jag bildligt, och hade det inte varit för att jag är tedrickare så hade jag nog också bokstavligen satt kaffet i halsen när jag läste en debattartikel från Vänsterpartiet i Göteborgs-Posten.

Låt mig inleda med att hålla med debattörerna Sören Kviberg och Elise Norberg om att det alltid är oacceptabelt om privata vårdgivare fuskar med ersättningar och det är oacceptabelt när offentliga aktörer slarvar med skattebetalarnas pengar. I den frågan är vi helt överens.

Problemet kommer med Vänsterpartiets benhårda linje där de är emot alla former av privat driven och offentligt finansierad hälso- och sjukvård. Privat utförd vård framställs per definition som girig och vinstmaximerande och där vinster bör ses som en form av stöld från den offentligt utförda hälso- och sjukvården.

Jag har idag gjort ett uttalande med anledning av den debattartikeln där jag inte kan dra någon annan slutsats än att Vänsterpartiet vill stänga samtliga 84 privat drivna vårdcentraler i Västra Götalandsregionen. Det skulle innebära att 40% av regionens vårdcentraler försvann och min fråga är på vilket sätt det skulle vara bättre för patienterna och invånarna i Västra Götalandsregionen?

I samband med nästan all upphandling av vårdtjänster har samma tjänster utförts tidigare av den offentligt drivna sjukvården. I de allra flesta upphandlingar har regionen/landstinget kunnat handla upp samma tjänster (inte sällan också med högre kvalitet) till en lägre kostnad. Om den privata vårdgivaren dessutom lyckas driva verksamheten så att denne också genererar en vinst så förstår jag inte var problemet består i. Är det inte ett minst lika stort problem att vi inte lyckats hushålla med resurserna tillräckligt bra före upphandlingen? Är det något som borde betraktas som en form av stöld från den offentligt utförda hälso- och sjukvården är väl när vi inte förmår att bedriva en tillräckligt effektiv sjukvård.

Privatiseringar är inte lösningar på alla vårdens utmaningar, men privata alternativ får inte heller bli den syndabock som vi projicerar alla vårdens tillkortakommanden på.

Kommentarer
Postat av: kjell selander

Du har helt rätt, men vem läser politikers bloggar?

Däremot tyckte jag om visionerna i GP "ta tillvara på kreativiteten hos de 50000 medarbetarna" och mycket annat-vilket man inte vinner val på heller tyvärr-inte utan rätt plattform i alla fall.

Sossarna skrämde upp folk att rösta på dem-och vår valkampanj lyckades inte alls. Mycket blekt. Fel budskap på de fåtaliga affischerna, för allmänt hållna.

Hoppas ändå att du kan påverka med dina kreativitetsbefrämjande förslag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0