Den som fuskar ska straffas

I två år har personal på drygt 200 vårdcentraler i Västra Götalandsregionen arbetat hårt för att ge sina patienter en bra hälso-och skjukvård med hög kvalitet, gott bemötande och hög tillgänglinghet efter införandet av vårdvalsmodellen VG Primärvård. Dom har gjort det bra. Patienterna har uppskattat reformen och mångfalden har ökat. Under de två åren har ett antal vårdcentraler lagts ner, några har bytt ägare, någon har omvandlats till filial till en annan vårdcentral och några nya vårdcentraler har också startat.

Konkurrensen om patienterna har ökat, vilket också var en av reformens huvudsyften. Det är när jag tänker på alla de vårdcentralschefer som gjort sitt yttersta för att erbjuda sina patienter bästa möjliga vård och service med ibland knappa resurser i en, i alla fall på sina håll, knivskarp konkurrens som jag blir riktigt förbannad när några vårdgivare inte spelar enligt regelboken. Göteborgs-Posten beskriver idag hur en vårdgivare inte följt de regelverk som finns och dessutom utnyttjat regelverket för att dra speciella fördelar.

Låt mig allra först säga att jag inte vet mer än någon annan i detta fall, och att ingen enskild ska dömas ohörd, men uppgifterna i GP är graverande om de är sanna. Jag tänker dock inte kommentera det enskilda fallet här, utan tala mer generellt om de som uttnyttjar systemet.

Jag blir ärligt talat förbannad. Jag tillhör dem som är övertygad om att det är bra med både mångfald och alternativ bland utförare av offentliga tjänster som vård, skola och omsorg, men det är inte alltid helt enkelt att försvara mångfalden när några av de alternativa utförarna mer drivs av att kortsiktigt tjäna pengar på bekostnad av kvaliteten, när några alternativa utförare utnyttjar kryphål och skatteparadis för att smita undan skatt och när några alternativa uförare helt krasst fuskar och bedrar.

De som drabbas hårdast är alla de alternativa vårdgivare som varje dag gör sitt yttersta för att följa regelböckernas både paragraf och anda och för att ge bästa möjliga vård till sina patienter. De blir "guilty by association".

Jag är helt övertygad om att alla nu verksamma 199 vårdcentraler i regionen vid några tillfällen har gjort en felregistrering i alla register som ligger till grund för deras ersättningar, men jag är lika övertygad om att i princip alla - med några få undantag - inte gör dessa misstag medvetet för att tillskansa sig fördelar på de andra vårdgivarnas bekostnad. För det är precis det som händer i den vårdvalsmodell vi har i Västra Götalandsregionen. Den som fuskar med systemet lurar inte pengar av finansiären i form av regionen och skattebetalarna, de lurar pengar av de andra vårdcentralerna - de som gör sitt yttersta för att sköta sig och det är än mer omoraliskt i min bok.

De vårdgivare som medvetet och systematiskt fuskar, bedrar och inte följer de gemensamma reglerna ska straffas och de bör så fort som möjligt förlora rätten att verka som vårdgivare i hälso- och sjukvården.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2012-03-19 @ 00:56:34
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0