Ett första steg mot...

...omsvängning, eller en än mer kraftfull neddragningen vad gäller förnyelse av sjukvårdens utrustningar?

Det är dagens fråga sen en av Socialdemorkaternas tyngre ledamöter i regionfullmäktige, Håkan Linnarsson mot bakgrund av mina artiklar den senaste veckan, i sin blogg, deklaret att bygget av Angereds Närsjukhus inte är hotat.

Håkan skriver som slutsats i sitt inlägg följande; "Om någon nu tvekar, så vill jag vara tydlig: jag kommer aldrig att medverka till att Angereds Närajukhus skulle strykas, det är jag övertygad om gäller hela regionfullmäktige."

Jag välkomnar ett tydligt besked från Håkan Linnarsson och jag vet att Håkan är lika engagerad för Angereds Närsjukhus som jag själv, men jag blir lite bekymrad när inte heller Håkan tycks ha helt koll på läget om vad budgetförslaget från S, V och MP innebär i praktiken.

Håkan skriver att investeringsnivån sänks från ca 2,2 till ca 2 miljarder kronor nästa år. Det korrekta är att investeringsnivån för förvaltningarna sänkts för 2012 och 2013 (jämfört med den budget som både jag och Håkan stod bakom för drygt ett år sedan) från 2,5 miljarder till 2,1 miljarder år 2012 och från 2,5 miljarder till 2,0 miljarder år 2013.

Jag vet inte om Håkan har läst mitt försök till pedagogisk genomgång av vad den politiska ledningens förslag till investeringsnivåer får för effekter, men om han har det så måste han förklara följande;

Hur får kostnaden på 200 miljoner kronor för Angereds Närsjukhus under 2012 plats i investeringsutrymmet utifrån ett investeringsnivå på 2,1 miljarder när följande redan är avsatt för investeringar:

Utrustningsinvesteringar         939 miljoner kronor
Grundinveseringar fastigheter 411 miljoner kronor
Pågående strategiska projekt  587 miljoner kronor
Vita Huset                             150 miljoner kronor
Energieffektiviseringar           100 miljoner kronor
SUMMA                              2 187 miljoner kronor

Ska Håkan Linnarsson dessutom rymma 200 miljoner kronor för Angereds Närsjukhus är hans investeringsnivå 287 miljoner kronor för låg. Vad är det då som ska minskas? Jag förutsätter att det inte är de, från den politiska ledningen, prioriterade energieffektiviseringarna. Att det inte heller är det nya Regionens Hus (Vita Huset) i Göteborg som är en så kallad lönsam investering. Återstår gör då alla mindre fastighetsinvesteringar som sjukhusen självständigt beslutar om eller utrustningsinvesteringarna.

Vill Håkan nästan helt ta bort förvaltningarnas utrymme för mindre grundinvesteringar, eller ska vi inte ersätta en tredjedel av den utrustning vars livslängd går ut under 2012?

Jag hoppas på att få svar i nästa veckas fullmäktigedebatt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0