"Återkommer"

Rubriken "Återkommer" är INTE en signal om att jag kommer att sluta blogga på ett tag. Den är istället ett citat av det mest använda ordet i den politiska ledningens vokabulär för närvarande. Oavsett vilken fråga vi behandlar i hälso- och sjukvårdsutskottet, ägarutskottet eller regionstyrelsen (som är de organ som jag sitter med i) så är svaret nästan alltid "Vi återkommer i den frågan".

Vid dagens sammanträde så handlade det bland annat om att den politiska ledningen skulle "återkomma" nästa år kring de förslag jag förde fram om hur de nationella stimulansmedlen för patientsäkerhet för 2012 skulle hanteras. Det var för övrigt ungefär samma kommentar som när stimulansmedlen för 2011 behandlades för ett år sedan.

"Vi återkommer" blev också svaret på frågan om kristdemokraternas tidigare bifallna motion om att utreda förutsättningarna för ett särskilt center för kvinnor med svår endometrios för att förbättra kvaliteten i vården. Den politiska ledningen föreslåg istället att det skulle tas fram regionala riktlinjer, men i frågan om inrättandet av ett regionalt center så skulle den politiska ledningen "återkomma".

I den fråga som jag bloggade om redan i måndags - hur stimulansmedlen för bättre tillgänglighet till vård för barn och unga med psykisk ohälsa skulle användas så blev också svaret att den politiska ledningen avser att "återkomma". Denna gången handlade det om de nationella stimulansmedlen skulle användas till aktiva insatser för att förbättra den psykiska hälsan för barn och unga. Den vänliga tolkningen av de försök till svar vi fick om hur pengarna skulle användas var, "Vi återkommer". Svaret kunde dock lika gärna tolkas som ett "Nej, de kommer de inte att göras. De kommer att behöva användas för att täcka kostnader på andra håll i regionens budget."

Men OK, jag ska ge den politiska ledningen chansen att "återkomma" om hur pengarna ska användas. Men inte allt för länge. För jag kommer garanterat att ÅTERKOMMA till frågan för att få de konkreta svar som jag inte fick vid dagens sammanträde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0