Att bryta kedjebrevet

Den sista januariveckan detta år är full av möten och aktiviteter i Vänersborg, och idag har vi haft årets första sammanträde med Regionstyrelsen (RS). I en diger dagordning om nästan 30 ärenden är det alltid några som är tyngre och sticker ut i mängden. Ett av dem som gjorde det idag var fastställande av budget för 2012 för regionfullmäktiges och regionstyrelsens ansvarsområde och även detaljbudget för hela koncernen Västra Götalandsregionen.

För några veckor sedan bloggade jag om det budgetlösa året 2012 och efterlyste budget för RS och hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU). Idag förelåg förslag till budget för regionstyrelsen och i den låg också övergripande ramar för det som förhoppningsvis ska bli en HSU-budget om ett par veckor. Man kan tycka vad man vill om att ekonomi betyder så mycket eller till och med är avgörande, men det är ändå så att pengar styr och därför är budgeten det allra viktigaste dokumentet där så väl begränsningar som möjligheterna tydliggörs.

Regionstyrelsen fick först i torsdags i förra veckan förslag till detaljbudget för regionstyrelsen, och jag har under helgen haft flera frågetecken till innehållet i budgetförslaget, men jag har framför allt haft en huvudinvändning mot förslaget till budget för regionstyrelsen och det handlar om nivån på resurser till HSU:s ansvarsområde.

Med de förutsättningar som nu presenteras konstateras ganska krasst att HSU måste prioritera bort 150 miljoner kronor under 2012 i jämförelse med vad som är beslutat och planerat som ska genomföras. 150 miljoner kronor motsvarar cirka åtta procent av omsättningen, och det blir ju inte enklare att klara av det när den första månaden på året redan har gått.

Det är dags att bryta kedjebrevet som placerar "Svarte Petter" hos hälso- och sjukvårdsutskottet.

Det hela började med att regionfullmäktige fastställde budget i september med, i mitt tycke, otillräckligt med samlade resurser till hälso- och sjukvården, inklusive HSU, och det fortsatte idag när Regionstyrelsen fördelade sin budget med otillräckliga resurser, vilket om ett par veckor kommer att leda till mycket hårdhänta prioriteringar när HSU ska fastställa sin detaljbudget.

Trots min kritik för ett par veckor sedan om bristen på budget för 2012 såg jag idag inget vettigare alternativ än att yrka på en återremiss av regionstyrelsens budgetförslag. Jag menar att vi måste försöka göra andra prioriteringar än att försöka spara och/eller effektivisera 150 miljoner kronor inom HSU:s ansvarsområde.

Vad är det då som ska bort istället? Ja, det var just det som jag med mitt återremissyrkande ville få fram ett bättre underlag för att kunna bedöma. Det är ju alltid mycket enklare att säga vad som ska få mer resurser och svårare att tala om vad som ska prioriteras bort. Spontant kan jag tänka mig att lägga ner Regionmagasinet (eller ta en paus i utgivningen). Finns det resurser inom det personalstrategiska anslaget som skulle göra mer nytta för patienterna i HSU:s budget? Ska vi verkligen lägga lika stort generellt effektiviseringskrav på alla delar av regionstyrelsens ansvarsområde?

Nu är i alla fall kedjebrevet översänt till HSU, och frågan återstår hur den politiska ledningen kommer att hantera problemet när HSU:s budget ska behandlas om två veckor, och hur de kommer att ställa sig till Folkpartiets förslag till besparingar och effektiviseringar i den budgeten - för visst går det också att göra prioriteringar bland de nästan två miljarder som HSU har ansvar för.

Jag är rätt så övertygad om att jag kommer att återkomma till hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0