Media språkrör för alternativmedicin?

Har suttit lite tid i bilen mitt på dagen idag och rattade då in P4 Göteborg istället för P1 som vanligt för nyheter och samhällsreportage på morgonen och eftermiddagen.
 
När jag lyssnade till nyheterna, Västekot, rapporterades det om att Socialstyrelsen riktat kritik mot psykiatrin på Kungälvs sjukhus för ett fall som slutade med ett självmord för en patient. Jag har ingen som helst synpunkt på om det var en riktig nyhetsvärdering eller inte i förhållande till andra nyheter, men som nästan alltid när det rapporteras om hälso- och sjukvården så lyfts nästan alltid sjukvårdens misslyckanden fram.
 
Det är i sig inte en orimlig värdering att media hellre rapporterar om misslyckade behandlingar än om lyckade behandlingar för det sista är ju det överlägset vanligaste, även om den allt för ensidiga mediarapporteringen ger en skev bild av hur bra hälso- och sjukvården i de allra flesta fall faktiskt är.
 
Det som dock förvånar mig och som gett upphov till detta inlägg är när nyheterna övergick i "pratprogrammet" Radiohuset som ägnade cirka 20 minuter (mellan 12.30-13.00, med början ca 12.40)) åt att göra reklam för en kommande utställning i Nordstan i Göteborg i slutet av månaden under namnet Hälsomässan.
 
Jag har sökt mer information på nätet om vad denna mässa egentligen kommer att ha för utställare, men inte funnit så mycket. Vad jag förstått kommer det bland annat att finnas träningskedjor som vill locka nya kunder, och det har jag inga problem med, men när mässan själv i radioinslaget väljer att lyfta fram representanter som ska ställa ut så handlar det om olika alternativmedicinska metoder. I inslaget får vi höra om Horstmanntekniken som jobbar med energiblockeringar, om Osteopati, om fettförbränning med hjälp av ett bälte, om vatten från Slovakien som förbättrar hälsan, om örter och rötter som kan konsumeras för att förhindra och bota sjukdomar.
 
Som den trogne läsaren av denna blogg vet så har jag en stor skepcism mot alternativmedicin. Jag har dock inte tillräckligt på fötter för att säga att ingen är hjälpt av örterna, vattnet eller energibehandlingen eller av tron på att vara hjälpt av dem, men vad jag reagerar på är hur public service - i detta fall Radio Göteborg - väljer att i nyheterna lyfta fram den ordinarie sjukvårdens misslyckande i form av ett tragiskt självmord för att sedan ge ohämmad reklam, utan kritiska frågor, kring en mässa om bland annat olika alternativmedicinska metoder.
 
Vad ska lyssnaren egentligen ta till sig? En kritisk rapportering om skolmedicinen och reklam för en kommande mässa om alternativmedicin. Det ena stället ska man uppenbarligen passa sig för och det andra har till och med "många nyheter och gratis inträde och det är bara att komma ner". Full tillgänglighet med andra ord till de alternativmedicinska behandlingarna.
 
Vi vet att de så kallade Naturapoteken säljer bra, men det är allt för tyst om de problem som uppstår när patienter kombinerar vissa läkemedel med vissa andra preparat som inhandlats i dessa naturapotek, eller som uppstår från alternativa preparat som den ordinarie hälso- och sjukvården sedan måste ta hand om.
 
Jag tycker det är viktigt att media i Sverige har en kritisk granskning av svensk hälso- och sjukvård. Både det som vi politiker beslutar om och kring den verksamhet som bedrivs på sjukhus och vårdcentraler. Jag vill inte bli missuppfattad på den punkten, men vill ställa frågan om vilket ansvar media - och särskilt public service - har vad gäller granskning av den alternativmedicinska rörelsen, och ska de agera som språkrör och ge dem gott om utrymme för att göra reklam för sina egna arrangemang på bästa sändningstid mitt på dagen?
 
Media har ett ansvar som de idag inte tar fullt ut, och det vill jag gärna ha en debatt om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0