Välkommen granskning

Jag ser idag att Centrum för rättvisa har anmält 12 av 21 landsting och regioner till Justitieombudsmannen, JO, för de avtal som landsting och regioner har slutit med TV-bolag som spelar in olika former dramadokumentärer.

Anmälan vänder sig mot landstingen om brott mot sekretesslagstiftning och integritetsskyddet.

Jag ska erkänna att jag nästan aldrig sett några av dessa program förutom det som handlade om transplantationsverksamheten vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset för 4-5 år sedan. En av orsakerna till att jag inte tittar är att jag tycker det känns olustigt när enskilda människors öden i vården speglas öppet för alla TV-tittarna. På samma sätt har jag aldrig känt mig bekväm med besök bland patienter på sjukhus eller vårdcentraler.

Jag har förvånats över den inflation av sjukvårdsdokumentärer man kunnat se i TV-tablåerna de senaste åren, och välkomnar om det kan komma fram tydligare riktlinjer för om, när och hur TV-bolag får närvara i sjukvården.

För mig måste alltid patientens integritet sättas främst, och en patient på ett sjukhus ska egentligen inte ens behöva ställas inför frågan om hen kan tänka sig att medverka i ett TV-program eller inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0