Varför avskaffa LOV?

Igår presenterade LO ett programförslag om ökad reglering av företag som verkar inom välfärdssektorn. Jag har först idag hunnit ta del av det som Sveriges största fackförbund presenterade på Dagens Nyheters debattsida igår.

Om jag börjar med det positiva så håller jag helt med om vikten av meddelarskydd och efterforskningsförbud också gäller privata företag som verkar med offentlig finansiering på uppdrag av kommuner eller regioner/landsting. Jag är också helt enig med LO-förbunden om vikten av att säkra kvaliteten i den verksamhet som bedrivs av offentliga och privata utförare inom vård, skola och omsorgssektorn.

Sen börjar det bli lite tröttsamt med alla varianter av vinstförbud eller vinstbegränsningar från vänsterhåll. Var i ligger problemet om en privat driven verksamhet som erbjuder en kvalitativt likvärdig eller bättre tjänst till en likvärdig eller lägre kostnad samtidigt gör en vinst?

Varför är det värre om privata företag gör vinst än att offentliga verksamheter gör underskott? Varför anses bara det förstnämnda vara "ett samhällsproblem som måste åtgärdas".

Det jag tycker är mest allvarligt med LO-förbundens rapport, och som jag inte uppfattat så mycket debatt om, är förslaget om att avskaffa Lagen om valfrihetssystem (LOV).

LOV:en har på flera sätt och på ett positivt sätt förändrat möjligheten till ökad mångfald inom välfärden. Framför allt innebär LOV, i jämförelse med LOU, en kvalitetskonkurrens mellan olika aktörer i en bransch istället för konkurrens om lägsta pris. Dessutom ger LOV en helt annan möjlighet till kontinuitet för relationen mellan brukare och vårdgivare då inte tjänsten måste handlas upp vart femte eller vart sjätte år. Det sistnämnda är ju inte bara en nackdel för patienter utan också för den personal som LO borde verka för att de har stabila och trygga anställningsvillkor.

LO:s förslag om att avskaffa Lagen om valfrihetssystem, LOV, är ännu allvarligare än försöken att finna olika vinstbegränsningar för företag som verkar inom välfärdssektorn.

Om det borde den nu uppblossade debatten handla mer om, och jag tar gärna den debatten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0