497 fler årsarbetare

På måndag och tisdag samlas de 149 ledamöterna i Regionfullmäktige för ett fullmäktige över två dagar. Fullmäktiges stora ärende denna gång är tre infrastrukturärenden - plan för den regionala transportinfrastukturen, yttrande över nationell plan för transportsystemet och det västsvenska infrastrukturpaketet, och knappt ett direkt sjukvårdsärende så långt ögat når på föredragningslistan.

Däremot så ska delårsrapporten per augusti för Västra Götalandsregionen behandlas.

Det är en positiv rapport på så sätt att jag i den nya prognosen fått rätt i mina antaganden i bloggen från slutet av maj, med anledning av den förra delårsrapporten, då jag skrev att årets resultat kommer att bli betydligt bättre än de minus 900 miljoner som då prognostiserades, men även den nya rapporten är förbryllande och svårtolkad för oss som faktsikt ska reagera och styra på grundval av den information vi får i delårsrapporten.

Till och med augusti i år är vårt ekonomiska utfall 682 miljoner kronor bättre än periodiserad budget. Den prognos för helåret som presenteras är att året slutar på ett negativt resultat på 550 miljoner kronor, vilket är 100 miljoner bättre än det budgeterade underskottet på 650 miljoner kronor. Enligt prognosen ska vi under årets fyra sista månader tappa 582 miljoner kronor, nästan 150 miljoner i månaden, jämfört med budget, samtidigt som kostnaderna för bemanningsföretag årets sista fyra månader förväntas nästan halveras sista tertialet i år jämfört med sista tertialet förra året (trots att kostnaderna de första åtta månaderna ökat med drygt 10%).

Den information som vi förväntas reagera och styra på är det faktum att verksamheten de fyra sista månaderna kommer att göra av med 150 miljoner kronor mer varje månad jämfört med budget - men vi reagerar inte. Det är inte på grund av ett svagt och dåligt ledarskap som vi inte reagerar. Vi reagerar inte för att vi tror helt enkelt inte på siffrorna, och det är ett allvarligt problem.

Regionens resultat för 2009 kommer inte att bli så illa som minus 550 miljoner kronor. Jag tror att det blir negativt, men mindre än 200 miljoner kronor. En aktuell gissning är minus 178 miljoner för helåret 2009, det skulle i så fall vara 472 miljoner bättre än budget.

Det skulle vara lätt att kunna uppfatta ovanstående som en kritik mot ekonomiavdelningen och deras förmåga att göra bra delårsrapporter och årsprognoser. Så är det inte. Jag lider snarare med ekonomiavdelningen som "tvingas" lägga dessa prognoser utifrån de underlag som de får in från alla nämnder och styrelser. Ekonomiavdelningen har möjlighet, och utnyttjar den möjligheten, att delvis göra en annan värdering (koncernjusteirngar) av det ekonomiska läget än de enheter som rapporterar in sina prognoser, men de kan inte heller göra väldigt annorlunda värderingar utan att sätta verksamheternas bedömningar helt på undantag. Allt detta leder till att vi får en delårsrapport som vi a) antingen inte tror på och därför inte vidtar några åtgärder med anledning av, eller b) så tror vi på den och riskerar att fatta beslut om åtgärder på felaktiga grunder.

Det har utvecklats en försiktighetskultur i bedömningarna av den ekonomiska utvecklingen som riskerar att bli helt fel när många stora verksamheter med en stor omsättning alla gör en försiktighetsbedömning av den ekonomiska utvecklingen. Om bara sjukvårdens 20 största verksamheter alla är försiktiga i sin bedömning med 10 miljoner var så motsvarar det 200 miljoner kronor.

Det är kanske dags att införa någon form av målrelaterad ersättning till de verksamheter som gör kvalitativt bra prognoser i delårsrapporterna. Då kanske vi skulle få bättre beslutsunderlag och chansen att vi reagerar rätt på den informationen ökar.

Avslutningsvis kan jag i delårsrapporten notera att vi sedan årsskiftet är 480 fler medarbetare i Västra Götalandsregionen. Eftersom också antalet heltider ökat på deltidernas bekostnad så motsvarar det 497 fler årsarbetare sedan året började.

Strax före lucia förra året så bloggade jag under rubriken "Tusen färre anställda?". Bakgrunden till det inlägget var att TV4 rapporterade att Västra Götalandsregionen skulle minska antalet anställda med tusen personer under det kommande året. Jag satte frågetecknet i rubriken med stor medvetenhet, och när jag nu läser om min blogginlägg från december förra året så trodde jag att jag varit ännu mer kritisk till att det verkligen skulle ske, än jag nu ser att jag var.

Där finns en tydlig tveksamhet till att det verkligen skulle bli så många som tusen färre arbetstillfällen i regionen, men jag trodde verkligen inte att vi skulle bli nästan 500 fler årsarbetare i regionen under årets första åtta månader. Dessutom har sjukfrånvaron under det senaste året ytterligare minskat. Förbättringen är 0,8% från augusti 2008 till augusti 2009. Det innebär att fler av de anställda är mer tid på sin arbetsplats.

Om inte annat så är dettta intressanta siffror att sätta i relation till de stora neddragningarna av personal i vården som vi nästan varje dag kan läsa om i annan media.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0