Guldet blir till sand?

Jag känner mig just nu lite som den guldletande brodern Robert i Vilhelm Mobergs Utvandrarna-svit, för vilken guldet blev till sand. För mig är det idén om Angereds Närsjukhus som är på väg att förtvina.

Jag är ledsen att jag blir tjatig i denna blogg och i andra kanaler om investeringarna i regionen för de kommande åren, men det är för att jag känner så oerhört starkt i frågan och skulle verkligen avsky att se den politiska ledningen göra bort sig och regionen för att hellre försvara principer om att inte låna pengar till investeringar än att se till vad regionens hälso- och sjukvård behöver.

Ett av alla de investeringsobjekt som kommer att läggas i malpåse med den politiska ledningens förslag till budget är Angereds Närsjukhus. För mig personligen är det ett hjärtebarn sedan ganska precis tio år sedan när idén om ett Närsjukhus i nordöstra Göteborg föddes på ett hotell i Lund. Jag beskrev det hela mer utförligt när jag listade Angereds Närsjukhus på plats nummer 3 på min egen 15-i-topp lista över viktiga bidrag i regionens hälso- och sjukvård.

Angereds Närsjukhus är på många sätt symbolen både för att skapa en mer jämlik vård, men har också blivit ett intressant utvecklingsprojekt för det vi skulle kunna kalla framtidens sjukvård. Hur organiseras den, när vi får chansen att börja från början och bygga upp ett nytt Närsjukhus?

Om detta skriver jag idag en debattartikel i tidningen GT idag, tillsammans med Helena Holmberg som är vice ordförande i styrelsen för Angereds Närsjukhus.

Att skjuta bygget av Angereds Närsjukhus på framtiden framstår på många sätt som ett oerhört svek mot invånarna i nordöstra Göteborg och mot den personal som under de senaste åren tagit anställning vid Närsjukhuset för att vara med på den spännande resa som konkret inleddes för några år sedan och som var tänkt att nå huvudmålet när Angereds Närsjukhus skulle invägas sommaren 2014.

Därför vill jag återigen rikta en vädjan till den politiska ledningen för Västra Götalandsregionen:

Snälla, ompröva förslaget till investeringsnivåer för de tre kommande åren så att vi kan fullfölja planerna på att bygga Angereds Närsjukhus och andra angelägna projekt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0