15 i topp - Plats 2: God Vård

Under vinjetten 15 i topp kommer jag under de närmaste dagarna som en upptakt till valrörelsen, där vi presenterar våra idéer och visioner för framtiden, att göra vissa återblickar på de sex och ett halvt år som jag varit ordförande i Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsutskott och de beslut som jag har varit delaktig i att driva fram och förverkliga och som jag är särskilt stolt över.

Listan presenteras bakifrån och idag har det alltså kommit till listans andra plats.

 

Plats 2 – God Vård-konceptet

 

Det har varit roligt att höra kommentarer från personer som följer bloggen de senaste dagarna med spekulationer kring vad som ska komma på de absoluta topplatserna på min lista. Det har varit intressant att lyssna till spekulationerna och gissningarna. Några har delvis gissat rätt, andra har kommit med gissningar på saker som kanske borde ha varit med på listan, men ingen av dem som jag talat med har förvånande nog gissat på God Vård-konceptet.

 

Det kan naturligtvis bero på att det inte är jag som kommit på den vackra, tydliga och enkla bilden över vad som egentligen konstituerar en God Vård.




Det är ändå lite förvånande, och kanske också nedslående, att ingen spekulerat kring att God Vård skulle vara med i toppen, för bilden ovan är en bild som jag för snart tre år sedan svor på att jag skulle använda vid varje presentation och i varje sammanhang där jag talade om hälso- och sjukvårdsfrågor, och jag är stolt över hur väl jag har lyckats.

 

Jag har helt enkelt gjort God Vård-konceptet till min mission att torgföra i hälso- och sjukvårdspolitiken. Jag har tjatat om God Vård, jag har pratat om Vård, jag har skrivit om God Vård – och jag har gjort det för att God Vård-konceptet med dess sex ledstjärnor så tydligt illustrera vad vi måste sträva efter för att få en hälso- och sjukvård som präglas av kvalitet, i alla dess dimensioner.

 

Strax före sommaren antog regionfullmäktige budgeten för 2011. Det var den tredje budgeten i rad där större delen av hälso- och sjukvårdens uppdrag beskrivs utifrån God Vård-konceptet. Några veckor före budgetbeslutet antog hälso- och sjukvårdsutskottet Handlingsplan för God Vård.

 

God Vård-konceptet är idag en etablerad riktlinje för utvecklingsarbetet och jag kommer att fortsätta använda bilden i de allra flesta sammanhang – inte minst för att den är så pedagogisk. Lite kuriosa i sammanhanget är att när jag gör presentationer om God Vård så börjar jag alltid uppe i högra hörnet med Kunskapsbaserad vård och går sedan varvet runt motsols och slutar således med Effektiv vård. Jag vet inte riktigt varför, men det kan bero på att jag delvis ser Effektiv vård som summan av alla de andra ledstjärnorna.

 

Jag minns faktiskt inte när jag allra första gången såg den God Vård-bild som jag närmast har blivit förälskad i, men jag minns att det var kärlek vid första ögonkastet. Den hjälpte mig att summera och strukturera mina egna tankar om vad jag tycker var viktigt för en bra och kvalitativ hälso- och sjukvård. De sex ledstjärnorna innehåller just de dimensioner som är viktiga, med både patientperspektiv, ekonomiperspektiv och verksamhetsperspektiv.

 

Jag har några gånger sett en variant av bilden med en sjunde ledstjärna i form av det hälsofrämjande. Jag ser nog själv hellre det hälsofrämjande som det bakomliggande rastret (på min bild i lätt rosa ton) som mer eller mindre påverkar alla de övriga ledstjärnorna.

 

Jag är stolt över att bidragit till att etablera God Vård-konceptet som utgångspunkten för hälso- och sjukvårdens utvecklingsarbete i Västra Götalandsregionen. Jag är stolt över att det fått ett sådant genomslag att det genomsyrar de flesta utvecklingsdokument och jag är stolt över att jag lyckats vara så ihärdig som det faktiskt krävs för att kunna etablera ett koncept för God Vård.

 

När jag började göra min lista var God Vård redan tidigt på en medaljplats i mina funderingar och det blev till sist en mycket välförtjänt silvermedalj.


Hela listan:

2       God Vård
3       Angereds närsjukhus
4       Lundströmmottagningen

5       Vårdgarantier
6       Jämställd vård
7       Verksamhetsanalys
8       Akutprojektet
9       Centrum för verksamhetsutveckling (CVU)

10     Sprututbytesprogram
11-15     Utvecklinsplaner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0